matildajohansson

Lazy girl workout

BKR bottle HERE / Nike half zip HERE / Nike tights HERE / Shoes similar HERE

 

Hej!! Jag tänkte bara kika in lite snabbt och dela med mig av ett "koncept" som jag gått lite efter i mina tankar den senaste tiden när jag gäller träningen. Nämligen något som jag kallar för "lazy girl workout". Tänkte att det kanske kunde hjälpa en del av er! Från början har jag läst om själva uttrycket någonstans men jag har utvecklat själva tänket kring det själv. Jag är nog ganska lat av mig hahaha...jag menar, jag älskar att ta ut mig och kötta så att svetten forsar men jag är inte den som gärna gör det länge. Jag vill liksom hem och käka mat, ligga på soffan och kolla på youtube typ hahaha. 

Och det kan ju kännas sjukt segt att ta sig till gymmet emellanåt, inte sant? Speciellt när man haft ett långt uppehåll och motivationen är nere på noll eller om man aldrig tränat och vill komma igång! Mitt tips då är helt enkelt att tänka enligt lazy girl workout-konceptet ala Matilda 2.0. Vad är det undrar ni då? Jo, tänket består av ett par punkter:

 

- Planera vad du ska göra innan du åker till gymmet. Skriv ner i anteckningar på din telefon eller i ett litet block exakt vilka övningar du ska göra, vilka redskap du behöver samt hur många set och repetitioner du tror du orkar. T.ex powerwalk på bandet m. lutning 20 min, benböj m skivstång utan vikt 10 x 5. Rygglyft, 2kg vikt, 7 x 5, plankan 30 sek x 5..ja ni fattar grejen!

- Var inte på gymmet länge. Tänk inte så mycket. Gå dit, gör din grej, åk hem och fortsätt med din dag. Känns det svårt att få in ett träningspass för att det känns som hela proceduren tar tid? Det behöver det inte göra! In, kötta, ut, go on with your life girl

- Denna punkten håller lite ihop med den ovan. Du behöver inte vara på gymmet en - en och en halv timme. 30 min, och 10 min stretch efteråt går alldeles utmärkt. Eller ännu kortare tid emellanåt om det blir så. Så länge man ser till att passet är effektivt och att man inte pratar men de andra på gymmet halva tiden. Om man kör ett kort intensivt pass tror jag man blir motiverad till att träna oftare. A workout is a workout no matter how long it is. 

- Använd dig av tränings-appar, leta inspiration till övningar på youtube, läs träningsbloggar = förlita dig på någon annan. Det finns massor av träningsupplägg att ta del av på nätet!

- Intervallträning! En lazy fit girl gillar inte att springa kilometer efter kilometer på bandet. Eller inte jag iallafall he-he. Då kör jag istället intervaller, oftast tabata, som innebär att man spurtar i 20 sek och därefter vilar i 10 sek. Dom 10 sekunderna är guld värda efter att par intervaller kan jag lova haha. Finns även appar för detta som håller tiden åt dig, sök bara på tabata i AppStore så finns det en drös olika att välja bland.

 

Lycka till med träningen babes Xx

 

 

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas