matildajohansson

komma i form på 30 dagar...

...nej så snabbt går det inte riktigt! Speciellt inte när man börjar "från scratch", det vill säga om man i princip aldrig tränat förut. Inte heller jag som redan tränar kommer genomgå någon otrolig förvandling på dessa 30 dagar. Men i vilket fall ger detta program en grym skjuts i rätt riktning på vilken nivå man än ligger. Och visst förväntar jag mig en viss förändring iallafall! Det jag försöker förklara är bara att 30 dagar inte är tillräckligt för bli fit och att det sedan är färdigt. En tränad, hälsosam och välmående kropp är ett livslångt projekt - vilket också betyder att man måste använda sig av ett hållbart förhållningssätt. Jag ber er, säg hej då till quick fixes, hunger och att avstå från livets goda. Jag tror att det är jätteviktigt att hitta ett sätt att leva på som funkar i det långa loppet, så att allt detta kring träning och kost inte blir en evig kamp för dig. En kamp mot tröttheten, en kamp mot hungern, en kamp mot frestelser, en kamp mot suget, tanken på att ge upp allt på grund av att det är för svårt att upprätthålla vad du nu än håller på med när det kommer till mat och träning... Det funkar inte att leva så! Lyssna istället på kroppen! Det blir mycket bättre då

Sen går det ju tolka "lyssna på kroppen" och vända det på det helt. Det är ju verkligen upp till vem som läser. Att släppa på allt kan ju leda till ohälsa också fast åt andra hållet...men när jag skriver det tänker jag på de som åter igen är på helt andra sidan mentalt sätt. Då vill jag bara sudda och säga något annat....

Ni förstår nog vad svårt detta är. Detta var iallafall ett litet preach från mig till dig som kanske är och snuddar där jag en gång var och snuddade...det är såå viktigt att ta ett steg tillbaka och fråga dig själv hur du egentligen vill leva! Vad vill du se när du kollar tillbaka på ditt liv? En oändlig kamp eller ett härligt liv?

Det finns tusen miljoner aspekter, tusen miljoner situationer, tusen biljoners biljarders teorier och mentala situationer där ute...så det är svårt att tala om detta ur alla perspektiv. Och utan att det blir fel någon stans. Men jag hoppas ni förstår lite var jag vill komma.

Jag är iallafall nu inne på min tredje dag på F1 som är Forever Livnings 30-dagars kost och tränings-schema. Vad jag gillar med detta schemat är att man bestämmer själv hur mycket man vill följa det. Jag hade A L D R I G fixat detta utan att lägga till ett par extra små mellanmål exempelvis. Eller hur ska jag uttrycka det, jag tillåter inte mig själv att gå hungrig bara för att följa ett schema slaviskt. Man bör göra korrigeringar i allt när det kommer till kost och träning om man upptäcker att det behövs - passar inte planen, så ska det alltid finnas rum för förändringar och justeringar. AMEN to that eller hur?

 

Låt oss ta en liten tjuvkik vad detta innebär då...

Här står det vad som ingår i boxen! Måttbandet kan faktiskt ta och slänga sig i toan för jag tänker inte använda det. Inte heller vågen tar jag särskiljt seriöst. Det är vad som känns och syns som räknas tycker jag personligen!

 

Såhär ser boxen ut utifrån..

 

...och dessa produkter, samt ett häfte fullt med inspiration, tränigsschema, kostrådgivning, recept osv som ingår!

-3 dunkar aloe vera gel

-1 låda proteinbars

- 1 burk Forever Therm

- Måttbandet som kan slänga sig i toan ;-)

- ett paket med fiber-tillskott

- två påsar proteinpulver som ni ser nedan:

En liten tjuvkik på träningsschemat...väldigt annorlunda upplägg om man jämför med mina vanliga rutiner. Jag lär korrigera en hel del, gällande vikter åtminstone...man lägger det på sin egna nivå! Jag kan tänka mig att detta schemat både kommer vara sjukt svårt för mig på grund av att det innehåller övningar som jag är direkt osams med, exempelvis burpees och armhävningar...men även lätt då man också ska göra övningar som exempelvis benböj utan vikt. Då lägger jag gärna på en skivstång på axlarna! Ett standardsätt att tänka är att träningen inte ska vara så pass tung/svår så att det blir ogenomförbart, men ändå vara en utmaning!

 

Som sagt har jag efter 2 dagar insett att jag måste göra korrigeringar även i kostschemat som medföljer. Ungefär såhär kommer mina dagar se ut kostmässigt:

- Frukost: Aloe vera gel, 1 protein shake, 1 tablett Therm ELLER vanlig valfri frukost

- Mellanmål: En portion fiber-tillskott utblandat i en kopp té

- Lunch: Valfri måltid, lax/kyckling/torsk/nötfärs + rotfrukter/bulgur/sötpotatis/ris + sallad

- Mellanmål: Forever proteinbar

- (Mellanmål vid behov innan träning t.ex cashwenötter eller en banan)

- Middag: Valfri måltid, liknande lunchen. ELLER Aloe vera gel, 1 protein shake.

- (Kvällsmål vid behov)

 

Alltså 5 mål om dagen vilket jag skulle rekommendera för alla, och eventuellt 6-7 mål beroende på behov. Som sagt, allt är upp till kroppen och dagsformen. Lyssna på den! :-)

Detta blev ett långt inlägg hehe...Hade ni varit intresserade av att få en lite större insikt i träningschemat också så kommer det förmodligen inlägg om det också framöver! Kanske kan ta lite bilder och så. Hej sålänge! Xx

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas